Mitt hem skall vara öppet för sol och vind och havets röster - liksom ett grekiskt tempel - och ljus, ljus, ljus överallt!

axel_munthe_sign
Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Årsmöte

11 maj, 2022 @ 17:00 - 20:00

I år är det 150 år sedan Hugo Alfvén föddes. Inte alla vet att tonsättaren också var en skicklig konstnär. Om hans konstnärskap och hans oerhört vackra akvareller från Anacapri berättar Christina Munck-Eriksson efter årsmötesförhandlingarna.

Anmälan måste vara oss tillhanda senast måndagen den 2 maj. För den som deltar i måltiden gäller inbetalningen som anmälan. Samma datum gäller för den som enbart vill gå på årsmötet och lyssna på föredraget. Då sker anmälan via e-mail tillchristin.edstrom@outlook.com eller på tel. 070-6234754.

Måltiden består av mat och ett glas vin. Den som vill ha kaffe eller ytterligare vin kan beställa det på plats. Priset för måltiden är 225 kronor, som insättes på pluskonto 25 96 90-6 senast den 2 maj. Skriv att det gäller mötet den 11 maj och uppge namn. Meddela även om Du önskar en vegetarisk rätt.

Välkommen!

Datum:
11 maj, 2022
Tid:

Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2
  • ”Capri i randigt”

12 mars @ 17:00 - 20:00 at Medelhavsmuseet

Konstnären Lars Nilsson har varit verksam inom modebranschen i över 30 år, huvudsakligen utomlands: Chanel, Balmain, Dior, Ralph Lauren, Nina Ricci m.fl. Han har mottagit flera utmärkelser och erkännanden för … Fortsätt läsa ”Capri i randigt” →

• ”Capri sett med svenska ögon”

24 november, 2023 @ 17:00 - 20:00 at Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2

”Det svenska Capri” är inte bara Axel Munthe! Bengt Jangfeldt berättar om svenska konstnärer (och en och annan författare) som besökt Capri från 1700-talet och framåt. Många tidigare okända målningar och teckningar, bland annat ur Nationalmuseums arkiv, kommer att visas

• ”S:ta Lucia – italienskt helgon och svensk lussebrud”

4 oktober, 2023 @ 17:00 - 20:00 at Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2

Etnologen Lena Kättström-Höök, f.d. intendent på Nordiska museet, berättar om luciagestaltens brokiga förflutna från 200-talet till i dag och presenterar bl.a. den intressanta luciafiguren i S:ta Sofiakyrkan i Anacapri.

• Årsmöte

3 maj, 2023 @ 17:00 at Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2

Efter årsmötesförhandlingarna berättar Christin Edström utifrån en ny bok om Hildasholms historia. Hur har det gått sedan huset blev museum för 25 år sedan? Det musikaliska inslaget står Anders Kilström för. Anders, … Fortsätt läsa Årsmöte →

• San Michelestiftelsen och Romstiftelsen: Hur ser samarbetet ut?

15 mars, 2023 @ 17:00 at Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2

San Michelestiftelsen är en del av Stiftelsen Svenska Institutet i Rom. Ibland blandas de båda stiftelserna ihop. Ordföranden i Rominstitutets styrelse Göran Blomqvist och skattmästare Agneta Modig Tham reder ut … Fortsätt läsa San Michelestiftelsen och Romstiftelsen: Hur ser samarbetet ut? →